Konieczność posiadania takiego pojazdu, wobec wykonawców zadań publicznych, wymusza Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych – stąd wynika badanie rynku i testy praktyczne dostępnego sprzętu, spełniającego wymagania wspomnianej Ustawy.
Do testów podchodziliśmy z rezerwą, obawiając się nieco wydajności napędu elektrycznego, szczególnie biorąc pod uwagę porę roku. Jak wiadomo, akumulatory jako źródła energii, są wrażliwe na temperatury i w sposób znaczący tracą swoją skuteczność w ekstremach – zarówno niskich, jak i wysokich temperaturach. Czas testów, przypadł w gorącym okresie, gdzie termometry znacznie przekraczały 30 st. C.
Logistyka tras obejmujących obsługiwane przez Spółkę rejony odbioru i transportu odpadów, obejmuje odległość 180 km i 7 godzin pracy ciągłej dla każdej trasy, co stawia pewne wymagania wobec środków transportu.
Nasze obawy, okazały się zupełnie bezpodstawne. Zarówno telemetria, jak i odczyt z urządzeń pojazdu, wskazują na pokrycie ze znacznym zapasem naszych potrzeb. Pojazd po wykonaniu swojej pracy (180 km/7 rbh) i zjeździe na bazę, wskazywał poziom 46-47% stanu naładowania, co nadal pozwalało na kolejne ok 150 km/5 rbh pracy.
W 2024 roku, Spółka przeprowadzi jeszcze 3 testy pojazdów z napędem elektrycznym różnych marek.