Szukaj
Logotyp

Elektryczna śmieciarka już po testach

Od 3 do 17 lipca 2024 roku, mieliśmy możliwość testowania pojazdu z napędem elektrycznym. Był to Mercedes e-Econic z automatyczną zabudową Ekocel Medium X4. 

Konieczność posiadania takiego pojazdu, wobec wykonawców zadań publicznych, wymusza Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych – stąd wynika badanie rynku i testy praktyczne dostępnego sprzętu, spełniającego wymagania wspomnianej Ustawy.

Do testów podchodziliśmy z rezerwą, obawiając się nieco wydajności napędu elektrycznego, szczególnie biorąc pod uwagę porę roku. Jak wiadomo, akumulatory jako źródła energii, są wrażliwe na temperatury i w sposób znaczący tracą swoją skuteczność w ekstremach – zarówno niskich, jak i wysokich temperaturach. Czas testów, przypadł w gorącym okresie, gdzie termometry znacznie przekraczały 30 st. C.

Logistyka tras obejmujących obsługiwane przez Spółkę rejony odbioru i transportu odpadów, obejmuje odległość 180 km i 7 godzin pracy ciągłej dla każdej trasy, co stawia pewne wymagania wobec środków transportu.

Nasze obawy, okazały się zupełnie bezpodstawne. Zarówno telemetria, jak i odczyt z urządzeń pojazdu, wskazują na pokrycie ze znacznym zapasem naszych potrzeb. Pojazd po wykonaniu swojej pracy (180 km/7 rbh) i zjeździe na bazę, wskazywał poziom 46-47% stanu naładowania, co nadal pozwalało na kolejne ok 150 km/5 rbh pracy.

W 2024 roku, Spółka przeprowadzi jeszcze 3 testy pojazdów z napędem elektrycznym różnych marek.

Podsumowanie graficzne testu wykonanego w dniach od 4 lipca do 16 lipca 2024 r.

Samochód testowy: eEconic 300 L 6x2, rozstaw osi: 4000mm, masa własna: 16900kg, silnik: 330/400 kW @ 450V, pojemność baterii netto: 291 kWh, dopuszczalna masa całkowita: 27 t

Podczas testu samochód przejechał 1540 km, podczas całego testu średnia konsumpcja energii wyniosła 129 kWh/lOOkm przy średniej masie pojazdu wynoszącej 21 t, całkowite zużycie energii wyniosło 2026 kWh, a emisja CO2 wyniosła 0 kg.

Skip to content